دو شباهت میان کیخسرو شاهنامه با اساطیر هندی
|
در باور هندیان گیاه سوما، نذری است که شاهین آن را با خود برای هندوان می آورد.«آن شاهین که”سوما”را برگرفت و بیاورد، هزار؛ بلکه دههزار نذر با خود داشت» (جلالی نائینی، 1372: 10) و هنگامی که نوشابهی این گیاه پرورده شد، میتواند به خدایان نیرو دهد«باشد که نگاهدارندگان جهان، نگاه … |
|
05/07/2019 · در هزاره اول، پادشاهان با فرهاند، در هزارء دوم ضحاک بیفره و پیرو اهریمن است، و در هزاره سوم، افراسیاب از میان میرود و کیخسرو شاه و موبد پیروز میشود و حکومت سلطنت و دین، و پیروزی راستی بر … |
|
در سامنامه، گرود، پرنده مار ستیز اساطیر هند جایش با دشمنش عوض شده و با تبدیل و انتقال، نامش به ارقم دیو، اژدهای دشمن سیمرغ در اسطوره ایرانی اطلاق شده است و تمثال خدای هندوان شیوا با تبدیل و البته کمی دخل و تصرف به هیاتی برای دیوها تبدیل شدهاست. |
|
تطبیق مبانی اساطیری آثار حماسی جهان میتواند در شناخت هرچه بیشترشان مؤثر باشد، با این رویکرد است که شناخت وجوه عظمت شاهنامة فردوسی به عنوان یکی از برترین نمونههای حماسی جهان آسانتر شده و لایههای تودرتوی آن … |
|
اساطیر بین النهرین … پایان جهان در اساطیر هند دی ۱۸, ۱۳۸۸. 1 2 Next . تازه ها معنی وُئورو برشتی و وُئورو جرشتی فروردین ۲, ۱۴۰۰ … |
|
22/01/2014 · -جام جهان بین،جام جهان نما در شاهنامه منتسب به کیخسرو است که احوال جهان را در آن به روشنی دیده از جمله در ماجرای گرفتاری بیژن در چاه و فرستادن رستم برای نجات وی. |
|
12/02/2018 · اسطورۀ کیخسرو در شاهنامه/ ابوالقاسم اسماعیلپور. 1396/11/23 ۱۲:۰۳. داستانهای شاهنامه در طول روزگاران متمادی تحول یافته و دگرگون شدهاند. «مطالب اوستایی، چه آنها که در اوستای موجود دیده می … |
|
در هزاره اول، پادشاهان با فرهاند، در هزارء دوم ضحاک بیفره و پیرو اهریمن است، و در هزاره سوم، افراسیاب از میان میرود و کیخسرو شاه و موبد پیروز میشود و حکومت سلطنت و دین، و پیروزی راستی بر … |
|
20/10/2019 · برای همین است که صورت کهن اساطیر هندی شباهت بسیاری با صورتهای کهن اساطیر ایرانی میدارد. اسطورهشناسان گاه با کمک اساطیر قوم خویشاوند صورت کهن یا باستانی اسطورهای خاص را بازسازی میکنند. |
|
نخستین بار در سال ۶۰۱ خورشیدی ، بُنداری اصفهانی شاهنامه را به زبان عربی برگرداند و پس از آن برگردانهای دیگری از این اثر، ازجمله برگردانِ ژول مُل به فرانسوی ، انجام گرفت. فردوسی هنگامی شاهنامه را سرود که زبان پارسی دچار آشفتگی بود، و او از ماندگار شدن این آشفتگی و افزونیِ … |
|
شباهت های بین این دو تبارنامه نزدیک تر از آنند که اتفاقی باشند؛ از آنجا که احتمال با خبر بودن ساکسو از مهاباراتا بعید می نماید، تنها توضیح ویکاندر میراث اسطوره ای هند و اروپائی مشترک است. |
|
در اساطیر اسکاندیناوی درخت کیهانی شهرت بسیار دارد. آنجا که درخت زبان کنجشک به نام یگدراسل (Yggdrasil) نمودگار درخت کیهانی ست؛ در هند درخت انجیراسواتا (Asvatha) این نقش را دارد. |
|
براساس دیدگاه اسطورهشناسی ساختاری، اسطورهها از طریق عناصر میانجیای که ارایه میکنند، میکوشند تضادی را که میان جفتهای متقابل برقرار است از میان بردارند. عناصر |
|
اما با توجه به این که در روایت کیخسرو نیز بعدا فرنگیس، زن سیاوخش، به ازدواج برادر او فریبرز در میآید و میان کیخسرو و عموی او، فریبرز، بر سر پادشاهی اختلاف میافتد، شباهت میان کیخسرو و هاملت … |
|
نورآقایی به شباهتهای دیگر میان فرهنگ ایران و چین اشاره کرد و یادآور شد: شباهتهای شاهنامه و فنگشنینی محدود به این مطالب ذكر شده نیست، این شباهتها را در رزم رستم و اسفندیار، نبرد رستم با پیل سپید، در داستان دیو سفید و شباهتهای رفتاری كاووس با معادل چینی آنها هم می … |
|
06/10/2020 · شاهرخ مسکوب و داستانهای شاهنامه. میراث مکتوب- مجله «کتاب امروز» در سال 51 به بهانه چاپ کتابهای «مقدمهای بر رستم و اسفندیار» و «سوگ سیاوش» هر دو از شاهرخ مسکوب، میزگردی ترتیب داد که در آن … |
|
پژوهشی در اساطیر ایران ،۴۸۶) ز مینه ی مشترک بعدی ارتباط سگ با جهان مردگان است، بهار در این زمینه می نویسد:« در هر دو آئین ( هند و ایرانی ) از ارتباط سگ و مرده سخن می رود . |
|
اسطورهشناسی ایرانی کمتر به اسطوره و داستانهای نامشهور و ناشناخته پرداخته است و مدام داستانهای شناخته و در دسترس در اوستا یا شاهنامه را به عنوان هستۀ پژوهش به کار گرفته است. |
|
در هزارهء اول، پادشاهان با فره اند، در هزارء دوم ضحاک بی فره و پیرو اهریمن است، و در هزارهء سوم، افراسیاب از میان می رود و کیخسرو شاه و موبد پیروز می شود و حکومت سلطنت و دین، و پیروزی راستی بر … |
|
اسـطورۀ کیـخـسرو در شـاهـنامـه. شهریار جهان با رستم به نخجیر شد و آنگاه با سپاهی به همراه طوس، گودرز و گیو همۀ بوم ایران را بگشتند، ناآبادان را آبادان کرد و در هر شهری تخت نهاد تا آذرآبادگان … |
|
در میان شاهنامه پژوهان ایرانی نیز برخی اسطوره را مذاهب منسوخ ملت های کهن یعنی دین گذشتگان و نیاکان تعریف می کنند، و آن را پیوسته با باورهای دینی آمیخته می دانند که با برداشت فردوسی متناسب است … |
|
با توافق موسسه بینالمللی انتشاراتی الهدی و کمیسیون زبان قرقیزستان، حماسه «ماناس» از زبان قرقیزی به زبان فارسی و «شاهنامه» فردوسی از فارسی به قرقیزی ترجمه و منتشر میشود. |
|
فردوسی » شاهنامه » پادشاهی کیخسرو شصت سال بود. به پالیز چون برکشد سرو شاخ. سر شاخ سبزش برآید ز کاخ. به بالای او شاد باشد درخت. چو بیندش بینادل و نیکبخت. سزد گر گمانی برد بر سه چیز. کزین سه گذشتی … |
|
27/01/2011 · در واقع Yama یک اسطوره ی جهانی است به شکل های مختلف در فرهنگ های مختلف حضور داشته است. همانطور که در لینک اشاره شده می بینید او در نپال ، تبت ، هند ، کره و به طور کلی کشورهای آسیایی به اسامی مختلف دیده شده است و در ایران هم به … |
|
شاهنامه یا “کتاب شاهان” نوشته ی ابوالقاسم حسن فردوسی طولانیترین کتاب شعری است که توسط یک نفر سروده شده است. حماسه اش در مورد تاریخ ایران (پارس) از زمان نخستین پادشاه، یعنی کیومرث که فرمانرواییاش را در روزگار آغازین … |
|
08/03/2010 · تاریخ ما » اسطوره ها| برگرفته از : کتاب آفرینش و مرگ در اساطیر/ تهران: انتشارات اساطیر۱۳۸۴ از بین اقوام بومى ساکن آمریکاى جنوبى دو قوم «مایا» و «آزتک»، براى دنیا پایانى قائلاند. آزتکها تقویمى دارند که براساس آن در … |
|
۲- ویژگی های اساطیری داستان سیاوش. با توجه به مطالبی که در خصوص سیاوش در متون اوستایی و پهلوی و شاهنامه مطرح شده است، نکته های اساطیری گوناگونی در داستان او به چشم می خورد که از آن جمله می توان … |
|
امین در ۶ ماه قبل، سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹، ساعت ۱۹:۰۷ نوشته:. با سلام لطفا اشتباهات تایپی را تصحیح بفرمایید مخصوصا در شاهنامه ایرادات فاصله گذاری بین کلمات زیاد دیده می شود و این امر موجب می شود معانی بسیاری از ابیات … |
برچسبها:۱ – اسطورۀ کیخسرو در شاهنامه – ایران شهر, اسـطورۀ کیـخـسرو در شـاهـنامـه | روزنامه ماندگار, اساطیر ایرانی - روانشناسی پيمان, اساطیر هند | اسطوره ها و افسانه ها, استیگ ویکاندر و ژرژ دومزیل ( بنیادهای اسطوره ای شاهنامه ..., اسطوره در شاهنامه - rasekhoon.net, اسطورهشناسی شاهنامه | نظرآنلاین, اسطورۀ کیخسرو در شاهنامه/ ابوالقاسم اسماعیلپور | مرکز ..., بررسی تطبیقی اسطوره ی آب در اساطیر ایران و هند, پایان جهان در اساطیر بومیان آمریکا | اسطوره ها و افسانه ها, تحلیل گذار از اسطوره تا حماسه در شاهنامه-پرشین پرشیا, تشابه اسطوره و افسانه در حماسه های کهن ایران و چین, تصویری از جمشید شاه که ادعای خدایی کرد؟ | فوسکا, تطبیق شخصیتهای اساطیری انئید و شاهنامه, توافق ایران و قرقیزستان برای ترجمه متقابل دو اثر حماسی ..., درخت در اساطیر جهان - سپندارمذ, ریشههای نخستین نبرد رستم و افراسیاب در آیینهای هند ( بر ..., زمینه های مشترک اساطیری جهان, سیاوش - اساطیر شاهنامه, شاهرخ مسکوب و داستانهای شاهنامه | مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب, شاهنامه - ویکیپدیا دانشنامهٔ آزاد, شاهنامه | انسان شناسی و فرهنگ, کیخسرو عالیترین نماد حماسی - اسطورهای و جایگاه او در ادب ..., گَرود (گرودا) (نماد انتقال و تبدیل اساطیر هند در سامنامه), گنجور » فردوسی » شاهنامه » پادشاهی خسرو پرویز » بخش ۷۱, گنجور » فردوسی » شاهنامه » پادشاهی کیخسرو شصت سال بود ..., نگاهی روانکاوانـــــــه به اسطوره سیاوخـــش / حسین ...